Drag
Anaokulu İlkokul Ortaokul Anadolu Lisesi
Telefon

0552 600 11 14

 

Tarih Dersinin Amacı

 

Bütün eğitim programlarında Tarih dersinin bulunmasının ana nedeni, tarihin, öğrenmenin ve diğer bilimsel disiplinlerin temelini hazırlamasıdır. Tarih öğrenimi sadece sosyal bilimlere değil; aynı zamanda fen bilimlerine de zemin teşkil etmektedir. Tarih, okuyucusuna diğer bilim dallarını anlamasında kültürel, sosyal ve entelektüel bir alt yapı kazandırır. Örneğin fen bilimleri öğrencileri bilim tarihi okuyarak bilimde ulaşılan son aşamaya nasıl gelindiğini öğrenerek kendi uğraş alanlarını daha iyi kavrayacaklardır. Zira tarih, sadece olaylar dizisini öğrenmek değil; bilakis doğru ve anlaşılır sonuçlara da ulaşmak için bir araçtır. Hatta bir düşünce tarzıdır. İnsanın hayal dünyasını geliştirir, yeni fikirler geliştirmesine ve buluşlar yapmasına imkan hazırlar. Daha da önemlisi insana eleştirel bakış açısı kazandırır.

Ömer Hayyam’a göre ‘’Tarih kainatın vicdanıdır’’.İnsanlık tarihine bakıldığında bugün ulaşılan gelişmişlik düzeyi bir tecrübe birikiminin ürünüdür.Geçmiş ve gelecek bilincine sahip tek varlık olan insan,tecrübelerini geçmişten edinir ve bunu gelecek nesillere aktarır.Yahya Kemal’in ‘’ Kökü mazide olan atiyim’’sözü bunu ifade etmektedir.Bunun için tarih bilimine ihtiyaç duyulur.Bilim ve teknoloji baş döndürücü gelişmelerin yaşandığı çağımızda tarihe olan ilgi ve ihtiyaç azalmanın aksine her geçen gün artmaktadır.

Tarih öğrenmek,bireysel,toplumsal ve evrensel faydalar sağlar.Sultan Alp Arslan’ın Romen Diogen’e tarih okuyup okumadığını sorması ve O’nun mağlubiyetinin sebebinin tarih okumaması olduğunu söylemesi ilginç bir anekdottur. Tarih eğitimi,her şeyden önce bugünkü uygarlığın nasıl meydana geldiğini öğretirken,uygarlığın tüm toplumların katkısı ile oluştuğu bilincini oluşturur. Böylelikle bireyler ortak değerlere sahip dil,din ve ırk ayrımına girmeden barış içinde yaşamayı öğrenir.Geçmişini öğrenen kişi,milli ve manevi değerlerini tanıyarak milli bilinç kazanır.Sorumluluk ve vatandaşlık bilinci gelişir.Milletler geçmişten çıkardıkları derslerle geleceklerine yön verirler. Milletlerin ortak hafızası olan tarih,milli ve toplumsal kimliğin inşasında önemli bir rol oynar.Kimlik insanların düşünme,kendilerini ifade etme ve geliştirme biçimlerinin değişmez karakteri olarak tanımlanabilir.Kimliksiz bir toplumun devamlılığı mümkün değildir.Felsefeci Macit Gökberk ‘’tarihin insanı çağdışı olmaktan kurtarıp,gününü yaşayan ,geleceğe doğru uzanan değerleri içinde yapıcı rol oynamasına yol açabileceğini’’ ifade etmektedir.Tarihçi Mübahat Kütükoğlu da bu bağlamda ,tarihin,insanlarda ahlak şuurunu uyandırıp manevi değerlerin gelişmesinde rol oynadığını;aieden başlayıp millete doğru gelişen bir sevgi ve bağlılığın doğmasına imkan hazırladığını,ayrıca bir bireyin ait olduğu milletin,üstünde yaşadığı vatan topraklarının geçmişini öğrenme ve araştırma arzusunu ortaya çıkardığını belirtir. Mustafa Kemal Atatürk ise ‘’Türk çocuğu ecdadını tanıdıkça kendisinde büyük işler yapmak için ilham bulacaktır’’ sözüyle tarih öğrenmenin önemini vurgulamıştır.

TARİH DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ GENEL AMAÇLARI

 

1) Geçmişten bugüne insanlığın birikimli mirasını kavramaları,

2) İnsanlık/dünya, Türk ve Türkiye (Anadolu) tarihinin farklı dönemlerini anlamak için gereken kavram, olay, olgu, kişi ve kurum bilgilerini kazanmaları,

3) Türk, İslam ve Türkiye tarihinde rol oynamış önde gelen siyasi ve sosyal teşekküller ile önemli şahsiyetleri tanımaları,

4) Yaşadıkları toplum, ülke ve dünyanın bugünlere nasıl geldiğinin farkındalığını kazanarak, günümüzde olup bitenleri yorumlamayı ve geleceğe yönelik projeksiyonlar oluşturabilmeyi kapsayan bir tarih bilinci geliştirmeleri,

5) İnsanlık tarihi bağlamında Türk milletinin ve Türk kültürünün geçmişten bugüne serüvenini takip etmeleri ve anlamaları,

6) Medeniyetimizin dayandığı temel değerleri kavramaları, benimsemeleri ve bunları davranışlarına yansıtmaları,

7) Tarihî bir olay veya olgunun yerel, ulusal ve uluslararası boyut ve etkileşimleri olduğu konusunda farkındalık oluşturmaları,

8) Tarihî olayların, meydana geldiği dönemin siyasi, sosyal, kültürel, ekonomik ve dinî özelliklerini yansıttığını ve bu nedenle bir olayı değerlendirirken olayın meydana geldiği dönemin koşullarını dikkate almanın gerekliliğini kavramaları,

9) Birincil ve ikincil kaynaklarda yer alan kanıtları belirleme, analiz etme, yorumlama ve değerlendirmeyi içeren tarihe özgü yeterlilik ve becerileri geliştirmeleri, edindikleri bilgilerin doğruluğunu ve geçerliliğini sorgulayarak kanıtla desteklenen çıkarımlarda bulunmaları,

10) Millî kimlik ve aidiyet duygularını geliştirerek Türkiye’nin küreselleşen dünya içindeki yerini ve rolünü kavramaları,

11) Geçmişin tarihî bilgiye dönüştürülmesi süreçlerinde tarihçilerin esas aldıkları ilkeler ile yararlandıkları yöntemleri ve kullandıkları becerileri birer yaşam becerisi haline getirmeleri,

12) Belirli bir tarihî olay veya olgunun farklı bakış açıları veya tarih görüşleri doğrultusunda çeşitli biçimlerde değerlendirilip yorumlanabileceği konusunda farkındalık oluşturmaları ve bu farklı anlayışlara saygı duymaları,

13) Toplumsal birlik ve dayanışmanın sağlanması ve sürdürülmesinin yanı sıra millî kimliğin oluşmasında ortak tarihin rolünü kavrayarak kültürel ve tarihî mirasa sahip çıkan bireyler olarak yetişmeleri amaçlanmaktadır.

 

DELTA Koleji’nde Türk Milli Eğitimi’nin Genel Amaçları ve Tarih Öğretiminin özel amaçları doğrultusunda Türk tarihini özümseyip evrensel değerleri çağın yükselen değerleri olarak algılayabilen, geçmişten geleceğe köprü oluşturabilen bireylerin yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda teknolojik imkanlardan en üst düzeyde yararlanarak, tarihi mekanları ve müzeleri ziyaret ederek tarih öğretimini ezbercilikten çok mukayeseli ve analitik düşünceye dayalı bir metotla tarih dersleri işlenmektedir.